100 днів після виборів Вінницького міського голови. Що обіцяли, що виконали і чого уникнули вінничани

Ми вже аналізували діяльність основних політичних рухів області  «100 днів після місцевих виборів. Що обіцяли політики і що отримали виборці». Сьогодні пропонуємо нашим читачам детальний аналіз перших 100 днів роботи міського голови обласного центру в порівнянні з обіцянками наближчого суперника виборчих перегонів.




15 листопада 2015 року у Вінниці відбувся ІІ тур виборів Вінницького міського голови. Для перемоги у І турі – тобто 50% голосів виборів – тодішньому в.о. міського голови Сергію Моргунову не вистачило 1,8%. Друге місце зайняла керівник Вінницької обласної парторганізації ВО «Батьківщина» Людмила Щербаківська, яка отримала підтримку у межах 13,6% вінничан, які прийшли на вибори.


У принципі, результат ІІ туру ні в кого сумнівів не викликав. Але все ж таки кандидати встигли зафіксувати власні програмні обіцянки, які вони зобов’язувалися реалізувати у разі перемоги. Отже, спробуємо проаналізувати – що обіцяв і що уже виконав переможець виборів Сергій Моргунов. А водночас змоделюємо ситуацію у місті у випадку, якби мером стала Людмила Щербаківська.

С.А. Моргунов балотувався у Вінницькі міські голови з програмою «Вінницька європейська стратегія». Вона базувалась на Стратегії розвитку міста «Вінниця-2020», ухваленої  міською радою попереднього скликання.



Зазначена програма містила розділи: 1. — Формування сильної місцевої громади; 2 — Економічний розвиток,спрямований на високий та якісний рівень зайнятості; 3 — Сучасна інфраструктура і якісні комунальні послуги; 4 — Якість соціального життя; 5 — Збалансований просторовий розвиток.

Розглянемо кожен з цих розділів.

 

Параграф «Формування сильної міської громади» відкривався пунктом: «створення hub-центру для підтримки громадських організацій у розвитку соціального підприємництва». Центр ще не створено, але на грудневій сесії міської ради, під час звіту мера та окресленні пріоритетних проектів на 2016 рік, Моргунов анонсував відкриття Центру підтримки інституцій громадянського суспільства по вул. Пушкіна,11, під який буде віддано весь 1-й поверх історичної будівлі.

Також на 2016 рік у бюджеті міста передбачено 5 млн. грн. для «Бюджету громадських ініціатив» для реалізації кращих проектів, запропонованих вінничанами.

Наступна обіцянка – «поглиблення співпраці з сусідніми громадами» формально не вимагає негайного звіту про виконання, адже така співпраця триває роками. Але перші кроки зроблені і на цьому напрямку. Наприклад, розпочався ремонт доріг до сіл, які дали згоду на приєднання їх земель, що знаходяться поза межами населених пунктів, до меж міста.

Зобов’язання розширити коло послуг в режимі on-line уже певною мірою реалізовано. Їхня кількість зросла з 3 до 25. Крім того, створено сервіс «Мапа коштів вінницької громади», аВінницька міська рада приєдналась до системи електронних закупівель «Prozorro».

Пункт про реалізацію проекту on-line бюджету «прозорий бюджет» можна побачити на сайті міської ради.

Реалізація проекту «Муніципальна картка вінничанина» станом на 11 грудня перебувала у стані визначення найближчих завдань.  Нарешті останнім параграфом першого розділу є програма впровадити програму «Розумне місто «smart-city». Втілення її почалося ще до виборів.

Перший пункт другого розділу – «Економічний розвиток,спрямований на високий та якісний рівень зайнятості» – запуск нових підприємств з перспективоюстворення 11,5 тис. робочих місць. Зрозуміло, що за 100 днів «з нуля» відкрити нове виробництво неможливо.

Але плани міської влади підтверджує інформація Вінницької ОДА:

У Вінниці заплановано розмістити виробничі потужності заводу холодильного обладнання «Української пивної компанії», який переводять з окупованого Криму. Це дасть можливість забезпечити роботою 500 вінничан. Крім того,  у 2015-му завершено будівництво ІV черги потужностей ПАТ «Вінницька кондитерська фабрика», введено нові виробничі потужності ТОВ «БарлінекІнвест», ПрАТ «Вінницька харчосмакова фабрика». Крім того, можна сказати й про те, що у Вінницькій області перереєструвалися з Донбасу і тепер працюють понад 170 малих і середніх підприємств.

Про створення офісу супроводу інвестора інформації поки що немає.

Натомість є дані про Startup молодих підприємців у бізнес-інкубаторі. А також про подальший розвиток Вінницького індустріального парку (VIP).

З приводу останнього пункту економічного блоку – «створення логістичного центру навколо аеропорту «Вінниця», то певна робота йде й у цьому напрямку.

Виконання зобов’язань, вміщених у розділі «Інфраструктура і комунальні послуги» могла би викликати значну кількість нарікань з боку вінничан, адже очевидно, що комунальні тарифи є «не підйомними» для значної кількості містян. Однак питання у тому, що затверджує ці тарифи Верховна Рада з поданням підлеглої Кабміну структури – Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг. Отже, впливати на розмір комунальних платежів міська влада не може. Але вона знижувати комунальні тарифи і не обіцяла. А от впливати на покращення якості надання цих послуг – цілком.

Натомість обіцяла:

  • подальшу модернізацію системи теплопостачання міста, зменшення споживанняенергоресурсів та викидів Со на 20%

Міськвиконком звітує: завершується будівництво твердопаливної котельні по вул. Баженова, продовжено дію Меморандуму із Швейцарією. І планує у 2016-му році:

  • продовжити швейцарський проект з енергоефективності (м-нТарногродського) із заміною майже дев’яти кілометрів трубопроводів, встановленням 68 індивідуальних теплових пунктів і твердопаливного котла;
  • розпочати роботи з модернізації ТЕЦ №4 за рахунок коштів Світового Банку;
  • продовжити роботу з реалізації програми підтримки ОСББ для проведення термомодернізації житлових будинків, утеплення фасадів на умовах  співфінансування з мешканцями

Перші кроки у цьому напрямку: участь у проекті МБРР, який виділяє $ 300 млн на скорочення споживання теплової енергії, а також зменшення шкідливих викидів в атмосферу. А за спільним зі швейцарцями проектом на вул. Баженова вже завезені котли та допоміжне обладнання, на які Швейцарія виділила 3 млн швейцарських франків.

  • реалізацію програми з тепломодернізації (утеплення) багатоповерхівокі закладів бюджетної сфери

Програма триває. У її рамках за 100 днів відбулося утеплення 25-ї школи та замінено вікна у під’їздах багатоповерхівки по вул. Толстого, який став першим «пілотом» муніципальної програми по підтримці ОСББ.Показово?

В другій частині матеріалу в нас буде можливість порівнятиці результати з обіцянками кандидата, який зайняв друге місце, а поки що продовжуємо перелік виконання обіцянок чинного мера Вінниці:

  • перехід вуличного освітлення на світлодіодніліхтарі
    • Встановлено 55 нових електроопор та 319 світлодіодних світильників у приватному секторі.
  • реалізація проекту з роздільного зборувідходів
    • Контейнери для роздільного збору відходів встановлено, але привчати до цієї процедури вінничан доведеться, очевидно, ще багато років.
  • продовження будівництва мереж каналізаціїу приватному секторі.
    • За 2015-й рік збудовано 4,3 км мереж каналізації. За рахунок коштів обласного фонду охорони навколишнього природного середовища продовжується каналізування мікрорайону «Старе місто», завершено реконструкцію КНС № 12 по вул. Ватутіна та каналізаційного колектору лікарні ім. Ющенка в обласному центрі. На 2016-й заплановано продовжити програму каналізування (м-ни Пирогово, Корея, П’ятничани, Старе місто) та проект будівництва зливової каналізації (2016 р. – 3 об’єкти)

Розділ ІІІ – «Інфраструктура і комунальні послуги».

Обіцяно: «капітальний ремонт і реконструкція 32 доріг, 9 перехресть», «ремонт і облаштування тротуарів 17 вулиць».

Проведено реконструкцію та капремонт на 27 вулицях, тротуарів 29 вулиць, 5 перехресть. За програмою співфінансування із мешканцями приватного сектору заасфальтовано 17 вулиць. Облаштовано 19,6 км велодоріжок (в т. ч. створено нові веломаршрути). У 2016-му заплановано капітальний ремонт і реконструкцію 19 вулиць, тротуарів 13 вулиць і п’яти перехресть.

Також у програмі міститься зобов’язання випустити на лінії не менше 2 нових “вінницьких трамваїв” щорічно та «подальше оновлення парку громадськоготранспорту».

«Пріоритетом № 4» Програма С.Моргунова фіксує «Якість соціального життя».

Впродовж каденції Моргунов планує відкриття 3-х дитячих садків та оновлення ігрових майданчиків 27-ми ДНЗ.

На даний момент відкрито дитячий садок «Країна мрій» по вул. Порика. У міському бюджеті на 2016-й закладено кошти на відкриття 7 нових груп та оновлення ігрових майданчиків у 10 дитсадках. Також у планах –введення в експлуатацію ДНЗ на 12 груп по вул. Покришкіна за кошти інвестора.

Пункт «заміна обладнань їдалень у школах» виконано у тій частині, що у бюджеті Вінниці, який приймав уже новий склад міської ради, закладено придбати пароконвектомати для харчоблоків 12 ДНЗ. Також у планах цього року — оновлення обладнання їдалень у 10 школах. У цьому контексті можна згадати й про те, що коштів з Державного бюджету на компенсацію безкоштовного харчування дітлахів у школах на цей рік не передбачено.

Міський бюджет взяв це на себе.

Виконання пункту «продовження реконструкції шкільних стадіонів» підтверджується закладеними у міському бюджеті коштами на реконструкцію бігових доріжок легкоатлетичного стадіону ДЮСШ № 1 (2,9 млнгрн).Заплановано гроші (3,5 млн грн) і на виконання передвиборчого зобов’язання реконструкції спорткомплексу СКА по вул. Фрунзе.

«Створення мережі мультикомплексів по всій території міста». У 2015-му році збудовано 9 мультикомплексів та 13 дитячих майданчиків. У планах на 2016-й – будівництво відповідно 7 та 11 об’єктів.

Нарешті зобов’язання «подальший розвиток інклюзивної освіти» підкріплюється тим фактом, що Вінниця є одним з лідерів у цьому напрямку в Україні. Зокрема, у січні організовано захід обміну досвідом: «Будуємо місто рівних можливостей» за участі гостей з усієї країни.

У галузі медицини керівництво міста обіцяє побудувати регіональний центр серцево-судинної патології (спільний проект міста та області зі Світовим Банком).

Наразі заплановано затвердження проектно-кошторисної документації та оголошення тендеру. Однак процес цей, із об’єктивних причин, може розтягнутися на всю каденцію діючого міського голови м. Вінниця.

Пункт передвиборчої програми про відкриття хоспісу було виконано ще до дня голосування.

Розширення мережі амбулаторій сімейної медицини є пунктом доволі проблемним, адже система охорони здоров’я, підірвана внаслідок однієї із реформ «покращення» Януковича-Азарова, і сьогодні перебуває на «голодному пайку». Проте у планах на 2016-й рік у міської влади все ж є відкриття 2-х амбулаторій сімейної медицини.

«Повний перехід на електронну картку пацієнта» у 2016-му році буде розпочато у закладах вторинного рівня.

Уже впродовж року буде виконано і такі пункти: завершення реконструкції приміщеннядля муніципального центру людей з інвалідністю «Гармонія» та створення першого в Україні музею української марки ім. Якова Балабана.

Нарешті, «Пріоритетом № 5» є розділ «Просторовий розвиток».

Тут, зрештою, конкретики не так багато. Пункти комплексний благоустрій дворів багатоповерхівок із зонуванням територій, благоустрій парків і скверів за технологієюсучасного ландшафтного дизайну та продовження облаштуванняприбудинкових територій і так реалізуються постійно.

За обіцяним в програмі С.А. Моргунов проектом будівництва муніципального житла у 2016 році передбачено завершення будівництва багатоповерхівок на 107 квартир по вул. Чехова.

Також у рамках виконання програми уже затверджено Комплексну стратегію міського транспорту і просторового розвитку.

У контексті аналізу взятих на себе зобов’язань, можна, звісно ж, дорікнути, що Сергій Моргунов записав до програми лише те, що місто може виконати, виходячи з наявних у бюджеті коштів. І що фантастичних «ноу-хау», які вразили би весь світ, у програмі немає. Але Моргунов і не заперечував того факту, що буде продовжувати «лінію Гройсмана» у муніципальному управлінні.

Можна назвати цю прогнозованість, яка ще до виконання була підкріплена планами і бюджетними видатками «мінусом», проте можна її трактувати і як «плюс», адже заздалегідь нездійснених «захмарних» обіцянок у програмі чинного міського голови не було. Якщо підсумувати стратегію роботи чинного міського голови, вона виглядає наступним чином: працювали до виборів, під час і працюємо зараз. При чому в однаковому темпі, без авральних та масованих заходів під час виборчої кампанії.

Інакше – в програмі Людмили Щербаківської.

За її реалізацію, безумовно, притягати до відповідальності – бодай політичної – Людмилу Михайлівну ніхто не збирається, оскільки вибори вона програла. Однак спробувати змоделювати – яким чином розвивалася би (чи деградувала?) Вінниці внаслідок її перемоги зайвим не буде.

Пунктом першим у її презентованій програмі «Доступна Вінниця» йде обіцянка доступної медицини для вінничан.

Два пункти у цьому розділі доволі абстрактні: «Захистити право вінницьких пенсіонерів на безкоштовне медичне обслуговування» (вони його і так мають за Конституцією) та «Пріоритетність фінансування медичної галузі у Вінниці».

Третій – конкретний: «Доплата з міського бюджету для лікарів та медичного персоналу».

Тепер рахуємо. У галузі охорони здоров’я Вінниці працює 5100 працівників з яких 1400 лікарів.

Надбавка у 100 грн виглядала би принизливою для того, хто її отримає. І якщо повторити досвід Черновецького, який видавав надбавки  по 100% від розміру посадового окладу, то бодай 30% все ж слід було профінансувати. Середньостатистичний терапевт з вислугою близько 10 років отримує до 3 000 гривень. Відповідна надбавка – 1 000 грн. На 1 400 лікарів, таким чином, з міського бюджету витрачалося би 1 млн 400 тис. щомісячно. В рік – 16,8 млн. Додамо приблизно таку саму цифру на доплати середньому і молодшому медичному персоналу, яким Щербаківська також обіцяла надбавки. Оклади у них нижчі, але їх більше. Загальний кошторис складе, приблизно, 34-35 млн гривень на рік.

Ідея надбавки у принципі вірна, але де взяти такі гроші (а це лише необхідний мінімум) Щербаківська не каже. Аналогічна ситуація і з обіцяною «надбавкою для педагогів». Лише у загальноосвітніх школах працює понад 5 000 педагогічних працівників.

Спробуємо спрогнозувати, що навіть у тому випадку, якби надбавки за її ініціативи ввели (ми все ще моделюємо її поведінку у кріслі міського голови), то уже за місяць-два почалися би перебої з її виплатами. А лікарі та вчителі почали би запитувати – «де гроші». Однак більш реалістичним здається варіант, який уже «обкатали» представники «Батьківщини» в обласній раді. На вибори вони йшли під гаслом: «Знизимо комунальні тарифи!», а, отримавши депутатські мандати, внесли проект рішення про «вивчення питання». На цьому справа і зупинилася.

До речі, про тарифи. Розділ ІІ. «Прозорі та доступні тарифи для вінничан» обіцяє:

  • Перерахунок у напрямку зменшення необґрунтованих тарифів з утримання будинків, зменшення комунальних платежів.

Слід сказати, що одне з іншого не випливає. Тарифи на утримання будинків, які, справді, на відміну від усіх інших тарифів визначає місцева влада – найнижчі. Подивіться на «платіжки». Анонсоване «зниження», навіть проведене всупереч реалістичним розрахункам, призвело би «економії» в 5-10 гривень. У порівнянні з 1000-1500 гривень за опалення – це мізерна сума. А ось регулювати тарифи на опалення місцева влада просто не може – це компетенція Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг і перебуває у підпорядкуванні Кабміну.

Скасування невеликого податку на утримання гаражів аналогічно користі би бюджету не принесла.

Нарешті обіцянка про «централізоване встановлення за рахунок міського бюджету лічильників тепла і газу» наводить на думку, що рахувати кошти платників податків з Вінниці Людмила Михайлівна не збиралася. Безкоштовне встановлення лічильників відбувається за рахунок комунальних підприємств та акціонерних товариств, які володіють газовими господарствами. Міський бюджет на цьому – економить.

Обіцянку «заміни старих комунікаційних мереж у будинках» коментувати складно, адже цей процес йде постійно, а зробити «все і сьогодні» за кошти одного міського бюджету – неможливо. Довелося би брати кредити. А віддавати ці кредити – за рахунок самих будинків, оскільки комунікаційні мережі безпосереднього прибутку до міської казни не приноситимуть.

Перераховувати всі пункти програми – справа невдячна, так як цілісна картина абсолютного колапсу муніципального господарства, у випадку перемоги Щербаківської на виборах уже вимальовується дуже чітко.

Побажаємо лише Людмилі Михайлівні на посаді першого заступника голови Вінницької обласної ради (повноважень у неї вистачає) виконати у всій Вінницькій області свої програмні обіцянки:

  • Встановити кіоски з дешевим соціальним хлібом
  • Будувати заводи, а не торгові центри
  • Звільняти та притягати до відповідальності чиновників-корупціонерів
  • Контролювати ціни на продукти
  • Створювати соціальні аптеки, де ліки продаватимуть за собівартістю
  • Залучати міжнародні інвестиції.
Что думаете по этому поводу? Оставьте свой комментарий

Добавить комментарий