«Бути чи не бути?». Питання пільгового проїзду у Вінниці залишається відкритим
З прийняттям державного бюджету на 2016 рік вкотре постало питання пільгового проїзду для окремих категорій громадян.
Як відомо, категорії пільговиків визначені рядом законів України, і держава передавала на місцеві бюджети субвенціями кошти на покриття витрат транспортним компаніям за перевезення пільговиків. В держбюджеті на 2016 рік таких витрат не передбачено взагалі, але й пільговий проїзд відповідно до постанов Кабміну, не скасований.
Влітку 2015-го урядовці спробували скасувати пільговий проїзд в громадському транспорті для ряду категорій населення, що викликало величезний супротив громад по всій країні, який підтримала і вінницька влада. В 2016 Уряд просто не заклав в бюджет коштів, скинувши всі проблеми на місцеву владу. На місцях же не знають як буде далі, бо, наприклад у Вінниці пільговим проїздом користується понад 100 тисяч громадян, і якщо держава, залишивши пільги, не дасть на них «ні копійки», то для «Вінницької транспортної компанії» — це збитки в розмірі біля 180 млн. гривень.
Вінницький міський голова Сергій Моргунов зазначає, що необхідно шукати компроміс з Урядом, бо таке навантаження не витримає жоден бюджет міста.
«Я думаю, що Уряд буде визначати певні критерії щодо забезпечення тих чи інших категорій громадян пільгами. Але в будь-якому випадку не може так бути, щоб покласти все фінансове забезпечення пільгових категорій громадян на місцеві бюджети. Це невірно. Наприклад, для міста Вінниці близько 100 тисяч людей, і по всіх нормативах, потрібно не менше 180 млн. гривень. Це величезний ресурс, який необхідно закумулювати додатково. Зрозуміло, що можна визначити певну категорію громадян і взяти на себе фінансове забезпечення певної частини. Ми готові підставити плече державі і Уряду, але однозначно, що в повному об’ємі ні один бюджет міста не потягне таке навантаження». Тож, вінничанам доводиться лише сподіватись на якнайшвидше врегулювання даного питання. Бо якщо залишиться все як є, постраждати можуть як найбільш вразливі верстви населення, так і компанії-перевізники.
А як у «сусідів»?
Для порівняння ми вирішили промоніторити, як живуть городяни в інших країнах, чи є там безкоштовний проїзд в громадському транспорті, і для кого він безкоштовний. Якщо в Європі зовсім інші підходи до соціальних стандартів, там немає «безкоштовних» проїздів і ціни на квитки в громадському транспорті для українців є захмарними, то в країнах пострадянського простору пільговим проїздом в громадському транспорті користуються певні категорії громадян, але пільговиків навіть в Білорусі значно менше, ніж в Україні.
Наприклад, в Штутгартському окрузі (Німеччина) вартість однієї поїздки в муніципальному автобусі коштує 1,9 євро. Для школярів проїзний на місяць коштує 39 євро.
В Росії, м. Сочі (Краснодарський край) з населенням біля 370 тис. громадян, з громадського транспорту є лише автобус. Вартість одної поїздки складає 19 рублів, що в еквіваленті 6, 5 гривень. Пенсіонери донедавна користувались пільговим проїздом, але з 15 січня цього року пільги відмінено. Влада пообіцяла компенсацію до пенсії в сумі 205 рублів на місяць.
В м. Гомель Республіки Білорусь, населення 526 тис. осіб, з громадського транспорту в місті є маршрутні таксі, автобуси, тролейбуси. Вартість проїзду: маршрутка – 8,5 гривень (7 тис. білоруських рублів); автобус – 4, 8 гривень (4 тис. білоруських рублів); тролейбус 4, 8 гривень (4 тис. білоруських рублів). Пільговий проїзд для пенсіонерів був в Гомелі до 2007 року, але це був не безкоштовний проїзд, а знижка 50% вартості. Проте пільговим – безкоштовним проїздом в громадському транспорті користуються школярі в період з 1 вересня до 30 червня. Також право на безкоштовний проїзд мають діти до 7 років, діти-сироти до 18 років, інваліди 1-2 групи та інваліди Великої вітчизняної війни.