Права споживача: адвокат звернула увагу на 7 найважливіших моментів

Права споживача: адвокат звернула увагу на 7 найважливіших моментів

Наразі кожна людина щодень споживає величезну кількість найрізноманітніших товарів та послуг, які інколи мають принципове значення для визначення подальшої якості нашого життя та здоров’я.




Саме тому, надзвичайно важливо, щоб якість надаваних виробниками, продавцями, виконавцями товарів та послуг відповідала вставленим нормативам та стандартам, а також, щоб всі учасники цих правовідносин правильно використовували свої права та виконували передбачені законодавством обов’язки.


Спробуємо проаналізувати, які права має споживач у найрозповсюдженіших життєвих ситуаціях, отож:

Питання №1. Собака в супермаркеті: бути чи не бути?




Для початку слід відзначити, що єдиного закону, який би встановлював права та обов’язки власників домашніх тварин наразі в Україні не існує.

Водночас, органи виконавчої влади –  місцеві адміністрації мають повноваження на затвердження Правил тримання тварин громадянами, підприємствами, організаціями, які діють на конкретній території.

Якщо ж аналізувати Правила, що діють на території м.Києва, то можна відзначити, що відповідно до п.7 вказаних Правил, власникам забороняється заводити собак і котів у приміщення магазинів та торгових центрів.

Окрім того, стаття 154 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачає відповідальність власника за такі дії: від попередження до складання протоколу про адміністративне правопорушення (якщо вина власника буде доведена, йому загрожує штраф, розміром від 17 до 51 гривні).

Питання №2. Питання схоронності речей


Достатньо розповсюдженою є ситуація, коли охоронці в супермаркеті змушують покупців лишати свої речі в комірках супермаркетів, які, часто є абсолютно непристосованими для зберігання в них речей, особливо тих, які мають хоч мінімальну цінність.

Звичайно, кожен випадок є індивідуальним, проте варто пам’ятати, що такі комірки майже нічим не відрізняються від інших меблів, які розміщені в магазині.

Водночас, торгівельний центр не надає покупцям послуг відповідального зберігання (наприклад, камера схову), не укладається договору найму (наприклад, банківський сейф), а тому відповідальності за залишені речі магазин нести не буде, саме тому, охорона супермаркету не може заборонити вам увійти на територію магазину з речами.

Питання №3. Пошкодження товару: платити чи не платити


В даному випадку з урахуванням положень ст. 323 Цивільного кодексу України, всі ризики випадкового знищення чи пошкодження майна несе його власник, якщо інше не встановлено договором або законом.

Якщо ж адміністрація магазину продовжує наполягати на тому, що відповідальність за такі дії повинні нести Ви, то в такому випадку ваша вина повинна бути доведена в судовому порядку.

Питання №4. Чи дозволено фотографувати та оглядати товар?


Відповідно до ст. 4 Закону України «Про захист прав споживачів», кожен споживач має право на необхідну, доступну, достовірну та своєчасну інформацію про продукцію.

Вказана норма також співвідноситься зі ст. 14 Закону України «Про інформацію», а також ст. 34 Конституції України, відповідно до якої, кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб –  на свій вибір.

Здійснення цих прав може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров’я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя.

Вказаний перелік підстав для обмежень є вичерпним.

Відповідно до ст. 700 Цивільного кодексу України, до укладання договору купівлі-продажу оглянути товар, вимагати проведення в його присутності перевірки властивостей товару або демонстрації користування товаром, якщо це не виключено характером товару і не суперечить правилам роздрібної торгівлі.

У Правилах роздрібної торгівлі непродовольчими товарами (пункт 11 розділу 2) зазначено, що продавець зобов’язаний створити споживачу зручні умови для ознайомлення, вибору та примірки швейних, трикотажних, хутряних, овчинно-хутрових (кожухових) товарів і головних уборів.

Окрім того, ст. 17 Закону України «Про захист прав споживачів» зобов’язує продавця всіляко сприяти споживачеві у вільному виборі продукції.

Окрім того, ст. 50 Конституції України закріплено право кожної людини на вільний доступ до інформації про якість харчових продуктів і предметів побуту, а також право на її поширення.

Питання №5. Чи можна споживати неоплачений товар?


Споживання товару в супермаркеті при його подальшій оплаті не матиме для покупця несприятливих наслідків, проте, у випадку, якщо товар споживався, але не був оплачений покупцем, адміністрація має право викликати поліцію для фіксації цього факту.

Питання №6. Огляд речей


Досить розповсюдженим є випадок, коли на виході з магазину спрацював детектор і охоронець звертається до покупця з приводу можливості проведення огляду його особистих речей.

В такому випадку перш за все необхідно нагадати охоронцю про існування камер стеження у торговій залі, а також про те, що повноваження проводити навіть поверхневий огляд речей та документів має виключно поліція.

Питання №7. Різниця в ціннику та на касі


Відповідно до ст. 655 Цивільного кодексу України, за договором купівлі-продажу продавець зобов’язується передати товар у власність покупцеві, а покупець приймає або зобов’язується прийняти цей товар і сплатити певну грошову суму.

У ст. 691 Цивільного кодексу України зазначено, що покупець зобов’язаний оплатити товар за ціною, встановленою у договорі купівлі-продажу.

Таким чином, ціна товару є істотною умовою договору, про яку вас проінформовано і з якою ви погоджуєтесь.

Водночас, відповідно до ст. 633 Цивільного кодексу України, магазин має зобов’язання продавати товари кожному, хто до нього звернеться, тобто виконувати умови публічного договору купівлі-продажу.

Такі умови повинні бути однаковими для всіх споживачів.

Саме тому, магазин не має права відмовитися від укладення публічного договору за наявності у нього можливостей надання споживачеві відповідних товарів (робіт, послуг).

У випадку необґрунтованої відмови у продажі товару, ви маєте право на відшкодування збитків.

Насамкінець хотіла би відзначити, що запорукою підвищення рівня національної культури споживання безумовно є збалансоване дотримання взаємних прав та обов’язків усіма учасниками процесу: як продавцями, так і покупцями.

Бажаю вам лише приємних покупок!

Татьяна ЛЕЖУХ, адвокат, руководитель комитета организации адвокатской деятельности Ассоциации адвокатов Украины

Что думаете по этому поводу? Оставьте свой комментарий

Добавить комментарий