Закон про «євробляхи»: що робити власникам нерозмитнених авто
Минулого тижня до Верховної Ради були внесені два законопроекти, які повинні вирішити проблему так званих авто на «бляхах».
Проекти передбачають зниження акцизного податку, що повинно трохи здешевити розмитнення, але при цьому посилюють контроль за ввезенням та використанням таких машин.
Якщо закони набудуть чинності, «євробляхи» можуть зникнути з українських доріг. Однак йдеться не про їхню легалізацію. Цілком можливий сценарій, за якого більшість власників авто з єврономерами будуть змушені розібрати свої машини, здати на металобрухт або зробити з них клумби.
Чи можливо всі ці машини зареєструвати за українським законодавством? Депутати запевняють, що так, але є кілька нюансів.
По-перше, легалізація старого авто навіть за новими правилами для пересічного українця залишається дорогим задоволенням.
По-друге, більшість громадян, які користуються такими транспортними засобами, не є їхніми власниками. Фактично вони належать іноземцям.
Чи знали водії, що такий сценарій можливий? Напевно, так. Чи розуміють депутати, що так звана легалізація призведе до втрати авто більшістю «власників»? Звичайно, розуміють.
Тому відкритим залишається питання, чи підтримають депутати вказані законопроекти, адже ухвалення таких рішень перед виборами може призвести до суттєвих електоральних втрат.
Взагалі після оприлюднення законопроектів у читачів виникло чимало запитань щодо майбутнього «євроблях» та їхніх власників. Нижче ЕП дає відповіді на найбільш популярні питання.
Відповіді підготовлені після спілкування з авторами законопроектів та представниками комітету Верховної Ради з питань податкової та митної політики.
Скільки все-таки «євроблях» в Україні?
Різні джерела називають цифри, які відрізняються в рази. Одні кажуть, що в Україні сотні тисяч таких авто, інші говорять про мільйони. Кожен по-своєму має рацію.
За даними митниці, 1 травня 2018 року кількість машин з іноземною реєстрацією, які з початку 2016 року були ввезені в Україну, становить трохи більше 2 млн.
Це ті машини, які хоча б раз приїздили в Україну в будь-якому режимі. Серед їх власників — чимало іноземців-туристів, більша частина з яких вже виїхала.
За даними митниці, в Україні досі залишаються 351 228 авто. З них 124 519 вже порушили термін перебування.
Що влада пропонує з ними зробити?
Влада пропонує їх легалізувати. Для цього акцизний податок для ввезених авто в Україну буде змінений. Це повинно зменшити вартість іномарок, але при цьому буде посилений контроль за їх ввезенням і використанням.
Для кращого розуміння ситуації радимо прочитати матеріал голови податкового комітету парламенту Ніни Южаніної для ЕП. У ньому детально описано, як буде обчислюватися новий акцизний податок і якими будуть контроль та нові штрафи.
Скільки часу отримають «бляхарі», щоб узаконити свої авто?
Якщо законопроекти будуть ухвалені у нинішньому вигляді, громадяни, які користуються авто з єврономерами, матимуть 180 днів з дати впровадження нововведень для реєстрації транспортного засобу за українським законодавством.
Якщо хтось не встигне, він буде оштрафований за порушення митних правил. Детальніше про штрафи та покарання — тут.
Як їх легалізувати?
Насправді це дуже складне питання, оскільки більшість «бляхарів» не є власниками цих авто. Вони переважно оформлені на іноземців.
Щоб узаконити такий транспортний засіб, українець повинен спочатку знайти власника. Власник мусить зняти машину з обліку у своїй країні і з усім пакетом документів в’їхати в Україну в режимі імпорту.
Після цього необхідно вирахувати та сплатити всі податки: ПДВ, ввізне мито, збір до Пенсійного фонду (при першій реєстрації авто) та акциз за новими правилами.
Чому так багато податків? Треба скасувати ПДВ та ввізне мито!
Таку пропозицію можна часто прочитати у коментарях під матеріалами ЕП щодо розмитнення авто з європейськими номерами.
ЕП озвучила її представнику податкового комітету і ось що він відповів: «На це питання можна відповідати годинами. Податок на додану вартість — нейтральний, він оподатковує споживання як таке. Тоді треба скасовувати ПДВ на хліб, молоко і все інше».
Ввізне мито, згідно з Угодою про асоціацію з ЄС, щороку буде поступово знижуватися і повністю обнулиться до 2026 року.
«Збір до Пенсійного фонду (3-5% під час першої реєстрації авто) можна було б скасувати, якби поліпшилося наповнення фонду», — заявив співрозмовник.
Не хочу платити податки, що мені зроблять?
Водій може на свій страх і ризик продовжувати їздити, але після ухвалення законів поліцейські отримають право зупиняти авто на «бляхах» та перевіряти всю інформацію стосовно законності його перебування на території України.
Якщо правоохоронці виявлять порушення, водій отримає штраф, а машину відправлять на штрафмайданчик. Забрати її звідти зможе тільки фактичний власник, тобто в більшості випадків ніхто не звернеться.
У мене десятирічний Passat, я не зможу його розмитнити, навіть якщо захочу.
Норма «Євро-5», яка досі унеможливлювала митне оформлення та реєстрацію в Україні машин, випущених до 2010 року, вказаними змінами скасовується.
У разі ухвалення законів українці зможуть ввезти транспортний засіб будь-якого віку, але акцизний податок на старі авто буде вищий через віковий коефіцієнт, про що ЕП раніше детально писала.
Якщо вартість старої машини буде нижчою, зменшаться ПДВ і мита. Їх розмір залежить від суми, яку власник сплатив за транспортний засіб.
Чи будуть якісь пільги для окремих категорій громадян?
Нема жодних пільг, всі будуть в рівних умовах. Під час розробки законопроектів висувалися пропозиції щодо введення пільг для учасників АТО та багатодітних сімей, але всі вони були відхилені.
«Ми підійшли до встановлення максимально ліберальної системи ставок акцизного податку, тож необхідності встановлення пільг для окремих категорій нема. Наш глобальний підхід — створюємо єдині умови для всіх громадян, нікого не виділяючи за будь-якою ознакою», — пояснили в податковому комітеті.